2007年5月15日火曜日

Google以外の検索



by Read/Write Web


●Query Pre-processing

user's intent-ユーザの意図を反映

1. Natural Language Processing

 HakiaPowersetに代表。ユーザのクエリーの背景にあるsemanticsやmeaningを理解しようとする。

Google等との大きな違いは"stopwords" で、 by, for, about, of, in を重視する(Googleは無視する)

2. Personal relevance (aka personalization)

Googleはログインしていれば可能だが、John
Battelleはじめ「それってこわいよね」という意見
もある。

Matt Cutts@Googleはそんなことないと反論しているが。anonymousでもパーソナライズできる仕組みや

複数のサイトで使えるパーソナライゼーション等に期待。

Collarity

3. Canned, specialized searches

SimplyHired仕事のvertical search engine( "employers friendly to mature workers", "dog-friendly
employers" 等)

●Information Sources

情報源にフォーカスし、情報源を制限して検索結果の信頼性をあげる。


4. New content types

今の若者達は携帯で写真や動画をやりとりする。ウェブでは画像、音声、映像、テレビ等の
rich media contentやsemantic informationが急増し、検索エンジンもそれらに対応。


- Rich media search: Audio (odeo, podzinger), Video (Youtube, truveo), TV (Blinkx ), Images (Picsearch, Netvue)

- Specialized content search: Blogs (Technorati), News (Topix), Classifieds (oodle)

もちろんGoogleも Google Blogsearch (blogs), Searchmash
(images), Google Video, Google News等がある。

一つの検索で複数のメディアを出す SearchmashRetrevo

5. Restricted Data Sources

spamやSEOによって検索結果が荒れるので、検索する情報源を限定。A9.com Google Co-op Yahoo! Search Builder Rollyo


6. Domain-specific search (Vertical Search)

 Alex Iskold's article on the Read/WriteWebもしくは  this overview on Software Abstractions blog 参照。
Sramana Mitra's overview of online travel services も

●Algorithm Improvement


7. Parametric search

テキスト検索というよりDatabase query(や問題解決)。

Shopping.com indeed(zip codeで仕事探し)GlobalSpec (Engineering components)

8. Social Input

Yahoo!のBradley Horowitzは social input が検索テクノロジーの差別化要因になると考えている (Microsoft も).  wisdom of crowdsってやつだ。

del.icio.us comparison among the different findability solutions StumbleUpon, Squidoo


GoogleのPageRankcollective intelligence.

9. Human Input

ChaChaは人間のオペレータが検索クエリーに対応。Yahoo! Answers

(うわー検索したらchat live with a guideって出て来た!)

10. Semantic Search

 Semantic Webの可能性。

Monitor110 Spock(plans to have a 100 million profiles) Riya

11. Discovery support

searchとRSSなど。

Bloglines "Recommended Feeds" Aggregate Knowledge

●Results Visualization and Post-processing


12. Classification, tag clouds and clustering

Quintura Clusty

13. Results visualization

Visual Thesaurus Inxight Software HeatMapsTrulia HousingMaps

14. Results refinement and Filters


 Healia demographic filtersを使って検索結果をtweakできる医療検索エンジン。

医療だと特に性別年代人種により症状や服薬に影響を与えるので重要。

Google OneBox widgetPlusbox feature

15. Results platforms

TiVoが映画を検索できたりやNintendoがオンラインゲームやレシピを検索できるように?

Plazoo Quintura

API Alexa Web Search platform oodle, zillow trulia


16. Related Services


the web's too bigという検索エンジンはイギリスのPR会社のサイトにある情報だけを探せる検索エンジン。

複数のPR会社への問い合わせを一気に出来る機能も搭載 不動産のZestimate Home Q&A機能


17. Search agent

Copernic
Connotate Technologies

search engineについて詳しく書いているRead/WriteWebの記事 にて紹介→ Allth.at Swamii Searchbots.net


●References


Josh Kopelman/Redeye VC: Google - The next vertical search engine?

O'Reilly Rader (via Sarah Milstein): Thoughts on the State of Search

Don Dodge: What's new in search technology? Is Google it?

Rich Skrenta: How to beat Google, part 1

Information Arbitrage: Domain Expertise: The Key to Next Generation Search

David Berkowitz: The Hunt for Search Engine Innovation, Part 1

Richard MacManus/RWW: Interview with Google's Matt Cutts about Next-Generation Search

Phil Butler on Hakia and Powerset

Bob Stumpel: SEARCH 2.0 - consolidated

Google Operating System: What Has Google Done in Search Lately?



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